ESKOssa pelaaja astuu harjoittelijan saappaisiin, jonka tehtävänä on korjata tietokoneen prosessori ja laittaa kirjoituskone laulamaan. Tehtävät yksinkertaistetaan tavalla, joka tekee niistä nautittavia kaikenikäisille. 1950-60-lukujen vaihteen peliympäristö mallinnettiin yhteistyössä Tekniikan museon kanssa (Museoliiton koordinoimassa Tarinat peliin -hankkeessa). Kaikki mallit tehtiin omien graafisten taiteilijoiden toimesta, ja museoiden historian ammattilaiset tarkistivat niiden autenttisuuden.
Pelaajien tehtävänä on korjata ESKOn keskusprosessori vaihtamalla rikkoutuneita elektroniputkia, kirjoittamalla koodia ja asettamalla se koodilukijaan. Jos koodi on kirjoitettu onnistuneesti, pienoistykki ampuu johonkin kolmesta maalitaulusta. Peliin sisältyy yksinkertaistettu versio varsinaisesta ohjelmoinnista, jossa pelaajien täytyy vain vetää vipua ja pelata minipeliä sen sijaan, että oikeasti löisi reikiä paperille.
Hyppää mukaan kokeilemaan Suomen ensimmäistä tietokonetta!
Alla linkki peliin Steam-peliportaalissa.