Section outline

    • Pelien kehittämisen vaiheisiin voi tutustua Tarinat peliin -hankkeen kuukausikirjeiden kautta alla olevasta linkistä.

    • Pilottipelien esittelyvideo Youtubessa.

    • Painajaisista Paksu Peite on suomalaisen taiteilijan Suvi Solkion tekemä taideteos yhteistyössä Kajaanin taidemuseon, Museliiton ja Kajaanin ammattikorkeakoulun kanssa. 

      Kehitystiimi loi emotionaalisen kokemuksen, joka upottaa pelaajat peitossa oleviin painajaisiin virtuaalitodellisuuden teknologian avulla. Pelissä on otettu käyttöön fotogrammetriaan perustettu todellinen taideasennus ja viisi erilaista painajaista joita pelaajat voivat kokea. Projektin päätavoitteena oli kehittää uusia innovatiivisia menetelmiä nykytaiteen esittelyyn ja nähdä, millaisia ​​emotionaalisia reaktioita pelaajissa voi provosoida.

      Alla linkki peliin Steam-peliportaalissa.

    • Raatihuoneessa pelaaja astuu talonmiehen saappaisiin, jonka tehtävänä on korjata raatihuoneen kello. Kun kello on korjattu, pelaaja matkustaa ajassa taaksepäin ja hänen täytyy ratkaista erilaisia pulmia löytääkseen tien takaisin kotiin.

      Pelin tavoitteena on opettaa ja kertoa Kajaanin raatihuoneen historiasta interaktiivisen pelin avulla. Pelaaja oppii monia mielenkiintoisia tietoja raatihuoneen historiasta ja eri vaiheista, mm. miten raatihuone toimi eri aikakausina ja miten sitä käytettiin erilaisiin tehtäviin läpi historian.

      Peliympäristö on suunniteltu ja toteutettu Kainuun Museon kanssa sekä Suomen museoliiton asiantuntijoiden kanssa. Pelin ympäristöjen 3D-mallinnus toteutettiin vanhojen valokuvien, asiakirjojen sekä oikeiden museoesineiden fotogrammetriakuvausten avulla.

      Alla linkki peliin Steam-peliportaalissa.

    • ESKOssa pelaaja astuu harjoittelijan saappaisiin, jonka tehtävänä on korjata tietokoneen prosessori ja laittaa kirjoituskone laulamaan. Tehtävät yksinkertaistetaan tavalla, joka tekee niistä nautittavia kaikenikäisille. 1950-60-lukujen vaihteen peliympäristö mallinnettiin yhteistyössä Tekniikan museon kanssa (Museoliiton koordinoimassa Tarinat peliin -hankkeessa). Kaikki mallit tehtiin omien graafisten taiteilijoiden toimesta, ja museoiden historian ammattilaiset tarkistivat niiden autenttisuuden.

      Pelaajien tehtävänä on korjata ESKOn keskusprosessori vaihtamalla rikkoutuneita elektroniputkia, kirjoittamalla koodia ja asettamalla se koodilukijaan. Jos koodi on kirjoitettu onnistuneesti, pienoistykki ampuu johonkin kolmesta maalitaulusta. Peliin sisältyy yksinkertaistettu versio varsinaisesta ohjelmoinnista, jossa pelaajien täytyy vain vetää vipua ja pelata minipeliä sen sijaan, että oikeasti löisi reikiä paperille.

      Hyppää mukaan kokeilemaan Suomen ensimmäistä tietokonetta!

      Alla linkki peliin Steam-peliportaalissa.